Dag 7: Dansen op het meer van Galilea

23 oktober 2019 - Tiberias, Israël

De wekker ging vanmorgen een half uur eerder.

Dit doen wij alleen wanneer daar een goede reden voor is. Natuurlijk was daar een goede reden voor. Vandaag gaan we richting het Noorden. Drie uur rijden door een prachtig gebied. Onderweg komen we langs de jordaan en Jericho met Nazareth als bestemming. Een tocht van drie uur met de auto. In de bijbel lijkt het allemaal dichtbij elkaar te liggen maar neem van ons aan dat het een hele lange, droge en warme weg is. Gelukkig zijn wij gezegend met een auto inclusief airco.

In Nazareth bezochten we Nazareth Village. Hier is een stad zoals in de tijd van Jezus nagebouwd. Erg boeiend om te zien en helpt ons de context van de bijbel wat beter te begrijpen. Nazareth Village is een Arabisch christelijk project waar ook Messiaanse Joden aan mee werken. Een heel bijzonder project dus.

Na ons bezoek aan Nazareth gingen we nog noordelijker. De natuur om ons heen veranderde en het werd steeds warmer. Onderweg zagen we veel verschillende wijken, mooie natuurgebieden en de dode zee. We spraken over hoe mooi het land is, zagen watvoor complex land het is maar bovenal hebben we veel gelachen.

We kwamen aan bij het meer van Galilea. Allereerst naar de plek van de zaligspreking. Een bijzonder mooie plek met uitzicht over het meer van Galilea. Hier hebben we kort stilgestaan bij de betekenis van deze plek en de bergrede. Bijzonder om in het gebied waar Jezus zijn leerlingen de bergrede onderwees, zelf ook stil te staan bij die bergrede.

Als kers op de taart was er een lunch geregeld op diezelfde plek. Lekker buiten picknicken. In Nederland is dat nu minder lekker omdat het waarschijnlijk koud is en regent. Om jullie wat gerust te stellen kan ik vertellen dat er precies toen wij gingen eten, er een behoorlijke regenbui uit de lucht kwam vallen en bomen om onder te schuilen waren er niet. Toch hebben we behoorlijk genoten van ons iets wat natte broodje kaas met dadelstroop. Tip: dadelstroop is echt heerlijk, misschien hebben jullie op dit moment toevallig bekenden in Israël zitten die je kan vragen om wat mee naar huis te nemen ;).

Tevreden na het lekkere eten (vooral de lekkere dadelstroop) was het tijd voor het meer van Galilea. Eerst met onze voeten erin en daarna op een boot. Het gebied is na al die tijd veranderd maar de bergen er om heen zijn ook de bergen waar naar Jezus keek. Dit maakte het uitzicht vanaf de boot extra speciaal.

We werden uitgenodigd of uitgedaagd (dat gevoel verschilde per persoon) om met zijn allen te dansen op Israëlische muziek. Hoe het er precies uitgezien heeft weten we niet, het belangrijkste is het plezier die we erbij hadden.

IMG-20191023-WA0005

Om de dag echt goed af te sluiten gingen we uit eten in Tiberias. Het eten was lekker en de sfeer was goed. Wel wat moe zijn we begonnen aan de 3 uur durende terugweg. Het moment om het gemiste half uur van vanmorgen keer 3 in te halen. Voor mij genoeg tijd om jullie op de hoogte te houden en dit stuk te schrijven.

Geschreven onder het genot van het gesnurk van de anderen, het was een mooie dag.