Dag 6: Bijzondere bezoekjes

22 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

Vandaag was de eerste dag die volledig in het teken stond van groepswerk. Twee groepen vertrokken hiervoor naar een settlement in Yakir waar ze een ontmoeting hadden met Dani Evers. Daarna had groep 3 ook nog een ontmoeting met twee Palestijnen. De andere groep, waaronder wij, zijn in het Shaare Zedek Ziekenhuis geweest. Nadat we door de security waren gegaan werden daar hartelijk ontvangen door de Vlaamse voorlichter van het Shaare Zedek Ziekenhuis.

IMG-20191022-WA0027

Onder genot van koffie en een hele schaal koekjes vertelde zij ons het verhaal van het ziekenhuis. Zij vertelde ons over hoe bijzonder het is, dat op deze plek in Jeruzalem grenzen wegvallen en alle religies samen gaan, zowel onder personeel, als onder patiënten. Het ziekenhuis is een plek van vrede en verzoening.

Tot slot kregen we nog een rondleiding over de kinderafdeling van het ziekenhuis en het ondergrondse deel waar zich onder andere de operatiekamers en spoed bevinden. Na het interview op deze inspirerende plek reden we met het busje terug naar Maison d’Abraham. Daar in de buurt haalden we nog een late lunch en hadden we even tijd om het interview uit te werken.

Vervolgens was het tijd voor de volgende ontmoeting, nu met Corrie van Maanen. Zij werkt als vrijwilliger in de thuiszorg bij Russische Joden. Zij vertelde ons over haar roeping naar Israël en het werk wat ze hier doet. Zij liet ons door wat ze vertelde erg nadenken over onze eigen roeping en leerde ons te kijken naar de behoefte van een mens wanneer we deze ontmoeten.

Na een enerverende en 'spetterende' maaltijd kwam Steve Israël ons bezoeken. Aan de hand van gedichten heeft hij ons verteld over het belang van een goede balans tussen het ‘hogere’ Jeruzalem, en het ‘aardse’ Jeruzalem. Vaak kijken we als christenen naar Jeruzalem als een heilige stad, maar dit Jeruzalem is de armste stad van Israël, en daarachter schuilen mensen met ieder hun eigen verhaal. Na deze dag met veel inspirerende gesprekken kruipen we voldaan ons bed in.

לילה טוב (goedenacht),

Corine & Judith

1. Janny Bil.:
    22 oktober 2019
    Dat zal zeker heel bijzonder geweest zijn Judith😊iets wat je ook graag mee wilde maken.
    Ik hoop dat er nog meer mooie dingen mogen volgen.
    Het ga je/jullie goed🙏.Mooi om zo mee te kunnen leven.
    Groet,Janny🐞
  2. Jan:
    23 oktober 2019
    Weer een boeiende en leerzame dag. Zowel hier in Nederland als in Israël spiegel kijken: Niet wie is mijn naaste, maar wie mag ik zijn/ben ik voor mijn naaste😉