Dag 12: CHE van Bethlehem

29 oktober 2019 - Bethlehem, Israël

Beste fans en vrienden,

De eerste dag na het weekend begon weer met de zonnestralen door de bomen bij de cabins. Dit was een aangename verassing na de twee dagen regen die we daarvoor hadden gehad. Ondanks dat we al richting het einde van de studiereis gaan en het gros van de studenten en docenten al wel aardig vermoeid begon te raken kreeg iedereen het nog steeds voor elkaar om stipt om kwart over 8 klaar te staan voor de reis naar een Arabische middelbare school.

Hier kregen we te horen hoe jongeren van 12 tot 21 onderwijs krijgen in het joodse leersysteem. Dit zorgt ervoor dat ze in staat zijn om na hun eind examen binnen te treden bij colleges en universiteiten in Israël. Samen met deze leerlingen hebben we gedanst, handwerk gedaan en zeepjes gemaakt.

IMG-20191029-WA0000

We hebben hier ook de maaltijd gedeeld. Deze bestond uit typisch Israëlische gerechten zoals olijven, olijfolie, humus, lente-ui en de niet te vergeten groene paprika’s (Dit waren dus pepers). Sommige van de studenten hadden deze pepers zonder omwegen in hun mond gestouwd en zullen hier naarmate de stoelgang zijn werk doet nog flink last van krijgen.

IMG-20191029-WA0002

Hierna zijn we met de auto’s verder gereden tot het punt waar de zon door een muur aan het zicht onttrokken werd. We konden hier dan ook niet verder en moesten te voet door de check points heen om in de stad Bethlehem te komen. Deze stad bevind zich op Palestijns grondgebied en de sfeer aan de andere kant van de muur was dan ook gelijk anders dan aan de Joodse kant.

Door verhalen die we vooraf hadden gehoord waren sommige van de groepsleden op hun hoede en voelde zich enigszins ongemakkelijk in de straten van Bethlehem. We werden door de taxi chauffeur gedropt op het centrum plein van de stad. Hiervandaan konden we binnen een uur vrije tijd, dat ons verschaft was door opperhoofd Michael, ronddwalen in de straten van Bethlehem. Tijdens dit uur zijn de volgende dingen voorgevallen:
•    Groepsleden hebben de geboortekerk bezocht en genoten van wat ze daar konden zien.
•    Anderen hebben gekozen voor de kleurrijke winkels die zich in de straten bevonden. Hier werden verschillende hebbedingetjes verhandeld zoals houten kunstwerken, juwelen, schalen en kopjes van keramiek. Hier heeft menig zich gewaagd aan het spel der afdingen. Echter konden deze mensen nog wel wat leren van de Palestijnen aangezien gewoon de volle mep betaald is.
•    Ook zijn de schaapjes G en J waren onder de hoede van herder Hanzel vandoor gegaan. Zoals het een goed herder betaamd heeft Hanzel niet gerust tot deze mensen zich weer bij de groep melde. Props voor Hanzel.

Na dit kostelijke uurtje gingen we weer met de ganse groep op stap, ditmaal richting het Bethlehem Bible college oftewel de CHE van Bethlehem. Hier streken we neer in een stel zeer comfortabele stoelen om naar een tweetal lezingen te luisteren. Dit was erg interessant omdat ze ingingen op de Palestijnse perspectief op het conflict van Israël, alleen hadden de comfortabele stoelen niet direct een positief effect op de concentratie van de studenten die inmiddels redelijk vermoeid waren. Om mensen te behoeden voor het in slaap vallen heeft chauffeur Arnold af en toe mensen geprikt zodat ze bij de les bleven. Na deze lezingen zijn we lopend weer naar de muur vertrokken. De route die we terug namen liep door een Palestijns vluchtenlingenkamp dat langs de muur lag. Het gaf een gevangenis gevoel om zo door de straten van dit kamp heen te lopen en om je heen de muur met prikkeldraad door het ganse kamp te zien kronkelen.

IMG-20191029-WA0001

Op de muur stonden leuzen als: “Give peace, not a piece” of “Make Hummus not War”. Door deze ontmoeting met de Palestijnen veranderde het beeld van sommige mensen op het conflict hier in Israël. Mede hierdoor leken de blikken op de terugweg minder dreigend en was er meer sympathie voor de houding die Palestijnen hebben tegenover de Joden.
Nadat we zonder al te veel moeite door de check points heen waren zijn we met de auto weer richting Maison de Abraham vertrokken alwaar het eten ons na een kort dutje stond op te wachten.
Na deze enerverende dag zijn we weer in ons bed beland en hopen we dat de roze wolken ons weer mogen verzellen in onze slaap.

Kusjes, Jos en Juda