Dag 4: Meedelen in de Vreugde

21 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

Vermoeide gezichten, gevulde buiken en een aantal mooie ervaringen rijker. Volgens de gewoonte komen we na het eten bij elkaar in het zaaltje tegenover de eetzaal. Voor iedereen staat er een stoel klaar en de avondsluiting gaat van start.

Meester Mulder neemt het woord en begint met het doornemen van de dag. "Vanmorgen zijn we van start gegaan door naar de Christ Church te gaan. Hierbij ging het grote deel van de groep lopen en een aantal anderen met de auto. Bijzonder genoeg waren de wandelaars eerder op plek van bestemming dan de mensen met de auto!" Er wordt gegrinnikt en Meester Mulder stelt de vraag hoe we het hebben gehad in deze kerk. Het blijft even stil. Daarna reageert een student met: "Ik vond het erg mooi!" Meteen schieten een aantal medestudenten in de lach! Bij ons (Gert en Naomi) viel het kwartje pas laat, maar toen we ons bedachten hoe deze student in de kerk had gezeten, begrepen we het.. Hij was in slaap gevallen tijdens de dienst! Het is die arme jongen eigenlijk ook niet kwalijk te nemen, want overdag doen we veel indrukken op en 's nachts verstoren de minaretten onze nachtrust.

De student verdedigde zichzelf met het feit dat hij de liederen wel had gehoord én dat erg mooi vond. Hier waren we het allemaal wel mee eens. Het was zo indrukwekkend om te zien, te horen en te ervaren hoe er hier vol passie werd gezongen. Het leek wel of er muren wegvielen, omdat we samen Jezus verhoogden en elkaar Gods zegen toewensten.

Meester Mulder neemt het woord weer: "Na de dienst werd er nog even koffie gedronken en splitsten we ons op in drie groepen. Groep 1 (Heligheid) is naar de klaagmuur geweest.” Een student neemt het woord over: "Inderdaad, we hebben daar interviews gedaan en mensen geobserveerd. Daarnaast zijn we even lekker door Jeruzalem gaan struinen."

Waarbij groepje 2 (zorg) invalt met de mededeling dat ze een nieuwe vondst hebben gedaan. "Ja, wij kwamen groep 1 dus tegen en we wilden naar het badwater van Bethesda. Dit was 400 meter lopen. Hoewel dit volgens planning goed zou moeten lukken, hadden we op Google maps niet Bethesda ingetypt maar net eveniets anders, wat dus midden in de woestijn ligt. Suprise, we kwamen helemaal niet uit bij de baden van Bethesda! Sterker nog, we kwamen we uiteindelijk uit op een bouwplaats.” “Maar”, grapt een andere student, “daardoor hebben we toch mooi een nieuw gedeelte van Jeruzalem leren kennen!”

Meester Mulder neemt het woord:
"Groepje 3 (conflict) vertoefde de middag in Tel Aviv om daar aan hun groepsonderzoek te werken door middel van een interview met een participant van het Youth Peace Initiative Project. Een erg bijzonder en leerzaam gesprek. Daarna zijn we gezamenlijk naar de klaagmuur geweest. Vandaag was het namelijk Simchat Thora. Dit is het feest van de vreugde van de Wet. Op deze dag wordt er gedanst met de Tora en worden de rollen weer teruggerold naar Genesis 1. Jullie waren daar aanwezig en mochten meedansen en zelfs de Torarollen vasthouden." Een student reageerde: “Ik liep mee met de feestvierende Joden en er gebeurde iets heel bijzonders. Een Joodse man keek naar achter en gaf aan mij de rollen. Ik heb dus gewoon met de rollen gedanst! Hoe gaaf!”

Gert en Naomi

1. Jan:
    21 oktober 2019
    Beste mensen. Zondag in de kerk in Ridderkerk aan jullie gedacht. Hier ook een beetje Jeruzalem. Wij zongen: Dus zij 's Heeren Naam geprezen, en in Sion eer bewezen, dus hoor elk de vreugdestem, in het blij Jeruzalem ! Jullie ervaring + +. Mooie goede dag 5 toegewenst ! Jan uit Holland
  2. Barchem:
    21 oktober 2019
    Echt een gaaf verslag, de beste tot nu toe! Je kan zien dat dit familie van ons is! Heel Barchem leeft met jullie mee. Tot snel!!