Dag 2: Samen onderweg

18 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

armeense studenten

Oog in oog stonden we met elkaar. Wij als westerse christenen, zij als Armeense priesterstudenten. Ongemakkelijk stonden wij naar elkaar te kijken. ZIj in hun zwart-witte gewaden, wij in onze nette doch kleurrijke kledij. Ondanks al onze verschillen voelden wij de verbondenheid. Al ontstond er niet gelijk contact, er werd toch voorzichtig belangstelling in elkaar getoond.

We begonnen de dag in de voetsporen van Jezus. Wij wandelden waar hij ook gewandeld heeft. Van de Olijfberg tot de plek van het laatste avondmaal. Van de gouden poort tot de Heilige Grafkerk. Waar, volgens de overlevering, onze Verlosser is gekruisigd, begraven en weer opgestaan.

groepsfoto

Naast deze vele indrukken, mochten er ook bijzondere ontmoetingen plaatsvinden. Zo ontmoetten we Rivka, een Orthodox Joodse vrouw van Nederlandse origine. Zij vertelde ons dat zij in de oude stad is gaan wonen en daar God dichtbij ervaart. Ook ontmoetten we Armeense priesterstudent David die ons een rondleiding gaf in de imposante Grafkerk. We kwamen dankzij hem op plekken waar toeristen

grafkerk

nooit komen. Ook voor de meest fervente Israëlgangers was dit de eerste keer!

In de Armeense wijk kregen wij een rondleiding door de St. Toros Bibliotheek. Wist je dat de eerste Armeense Bijbel in Amsterdam is gedrukt? In 1666 welteverstaan, 37 jaar na onze Statenbijbel. Voor de bibliotheek vertelde Dina, werkzaam voor het Armeense patriarchaat in Jeruzalem, ons over de Armeense genocide ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Door de massaslachting van de Ottomanen (Turken) vluchtten de overlevenden veelal naar Jeruzalem, waar ze in de Armeense Wijk werden opgevangen. De pijn en frustratie kwam enorm binnen.

armeense bijbel

In de St. Toros Bibliotheek liggen duizenden Armeense handschriften en Bijbels. Het is het grote verlangen van het Armeense Patriarchaat in Jeruzalem om die te sorteren en te reconstrueren. Hiervoor is veel geld nodig. Jouw steun bij dit werk bevelen wij van harte bij je aan.

Door de korte tijd die we nog hadden konden we niet meer bij de start van de Shabbat te zijn. Toch hebben we een glimp daarvan opgevangen. Iedereen zit vol met informatie en we hopen het een plek te geven tijdens onze rustdag morgen. Shabbat Shalom.